inapoi la cumparaturi vezi cosul
Info nutritie si digestie

Cauti notiuni elementare de nutritie? Vrei sa intelegi procesul digestiv? Te preocupa imunitatea copilului? Te-ai saturat de teorii si diete la moda? Cauti informatii actualizate si abordari realiste? Nu stii dupa ce specialist sa te iei? Te-ai plictisit de atatea informatii contradictorii privind nutritia? Vrei sa stii de ce e importanta combinarea corecta a alimentelor? Ai nimerit bine!

ABC Nutritie (1)
Hrana este esentiala pentru sanatatea si performantele copiilor, inca din stadiul embrionar. O hranire corecta din copilarie inseamna un organism dezvoltat armonios, rezistent, care functioneaza la capacitate optima si poate face fata tuturor provocarilor de-a lungul vietii. Atunci cand vine vorba de nutritie, nu doar cantitatea conteaza ci si calitatea hranei, digerarea acesteia si asimilarea nutrientilor.  Iata pe scurt, cele mai importante lucruri pe care parintele responsabil cu hranirea copilului ar trebui sa le cunoasca si aplice.
 

Ce inseamna HRANA?
 
Corpul nostru are nevoie de hrana pentru a functiona, a-si desfasura procesele vitale – crestere, dezvoltare, refacere, intretinere. Hrana este combustibilul corpului nostru, considerat “cea mai complexa masinarie de pe pamant”1 . In lumea moderna insa, nu orice aliment poate fi considerat “hrana” – zaharul, mancarea fast food nu satisfac necesitatile corpului ci il impiedica sa functioneze optim. Hrana adevarata inseamna alimentele integrale, naturale, nerafinate, preparate corect, pe cat posibil organice, locale si de sezon. Hrana de calitate superioara de care au nevoie copiii este HRANA PREGATITA IN CASA.
 
Ce sunt NUTRIENTII?
 
Hrana adevarata contine nutrienti de baza care sustin viata - Macronutrienti (carbohidrati, fibre, proteine, grasimi si apa) si nutrienti “specializati”, implicati in diverse procese ale organismului, necesari in cantitati mai mici -  Micronutrienti (vitamine, minerale). Este important ca mancarea oferita copiilor sa fie foarte hranitoare, folosind variate ingrediente de calitate  si preparand-o corect. Alimentatia necorespunzatoare conduce nu numai la obezitate  ci si la infectii si raceli foarte dese, pubertate precoce,  lipsa de energie si de performante scolare.
 
Unii specialisti includ la capitolul Macronutrienti si Aerul, pe buna dreptate. Oxigenarea sistemului este vitala si calitatea aerului pe care il inspira copiii la scoala, in masina si acasa ar trebui sa ne preocupe mai mult. Va rugam sa nu fumati in prezenta copiilor si sa nu-i expuneti poluarii (atentie la folosirea a diverse chimicale casnice si de gradinarit).
 
 
Ce sunt CARBOHIDRATII?
 
Carbohidratii (hidrati de carbon/glucide) sunt furnizorii de energie ai corpului si se gasesc aproape exclusiv in vegetale (exceptie: lactatele). Ei sunt simpli (cu o structura moleculara simpla si deci rapid asimilati, cauzand fluctuatii rapide ale zaharului din sange) sau complecsi (cu o structura moleculara complexa si deci cu un timp de digestie mai lung si eliberare lenta de energie, stabilizand zaharul din sange). Carbohidratii simpli exista in alimente precum fructe, miere, lapte precum si in zahar (un produs daunator). Carbohidratii complecsi sunt gasiti in: legume, leguminoase, cereale. Este foarte important a se consuma carbohidrati nerafinati (paine integrala, dulciuri fara zahar, legume proaspete si nu conserve). Unele diete impun limitarea si  chiar eliminarea carbohidratilor din dieta, pe motiv ca ingrasa – da, exista multi carbohidrati care ne fac rau dar aceia sunt fursecurile, prajiturile, gogosile, painea alba etc.
 
Ce sunt FIBRELE?
 
Fibrele dietetice sunt tot o forma de carbohidrati, insa atat de complecsi incat nu-i putem digera complet si ii eliminam in mare parte. Atunci cand stoarcem morcovii si bem sucul, ceea ce ramane inseamna fibrele.  Fibrele sunt solubile (ex: pectina) si insolubile (ex: celuloza). Ele retin apa, elimina colesterolul, previn constipatia si pastreaza tractul digestiv curat si sanatos. Copiii care consuma in exces carne, lapte si paine alba se confrunta frecvent cu constipatia, deoarece alimentatia lor este saraca in fibre – un motiv in plus pentru a creste procentul de vegetale in farfuria lor.
 
Ce sunt PROTEINELE?
 
Daca am vedea corpul nostru ca o casa, proteinele ar fi caramizile – ele sunt responsabile cu cresterea si dezvoltarea dar furnizeaza si energie. In mod eronat, inca multi parinti cred ca doar proteinele animale sunt bune pentru cresterea copiilor si sunt total nesatisfacuti daca in meniul gradinitei nu se ofera lapte, carne, oua si branza la toate mesele si gustarile. Foarte multi oameni sunt infricosati ca o dieta vegetariana/vegana sau chiar si o singura masa fara ingrediente animale ii va priva de proteine cand de fapt: proteinele exista in procente variabile in toate vegetalele, deficientele de proteine sunt foarte rare iar excesul de proteine animale suprasolicita rinichii si este cauza a numeroase boli. “De fapt, numai oamenii care nu consuma zilnic suficiente calorii risca deficitul proteic”. Dr. Pamela A. Popper - Wellness Forum.
 
Proteinele sunt alcatuite din aminoacizi (22) dintre care 8 (9 dupa unii specialisti) sunt esentiali (pe care corpul nu-i poate sintetiza si trebuie luati din alimente). In trecut se credea ca doar produsele animale reprezinta proteine complete, fiind necesare diverse combinatii de proteine “incomplete” (orez + fasole) pentru ca un preparat vegetal sa fie “de calitate”. Astazi insa specialistii au descoperit ca organismul uman stie sa-si combine singur proteinele/aminoacizii  – nu trebuie decat sa mancam diversificat, natural si integral, preponderent vegetal, fara a teoretiza prea mult.  In topul proteinelor vegetale se afla quinoa, amarantul si soia (de la care doar preparatele traditionale si fermentate ori germinate sunt sanatoase, nu si imitatia de carne, sosurile si restul produselor rafinate). “Iaurtul este singurul produs animal, sursa de proteina completa, care este recomandat pentru un consum frecvent”, afirma Dr. Phyllis A. Balch. Multi specialisti recomanda expres iaurtul de capra.
 
Sa analizam acum  diferenta intre teorie si practica. Societatea de Nutritie din Romania recomanda: 1,2 g proteine/kg greutate la copiii intre 1-3 ani (aprox. 16 g/zi; 24 g/zi pentru 4 – 6 ani, 28 g/zi pentru 7 – 10 ani). Un copil de 3 ani care este hranit predominant (cu generozitate acasa si "in norma" la gradinita) cu produse animale primeste de fapt peste 37 g proteine: 1 ou mare = 6 g, 2 cani de lapte = 16 g (iar unii copii primesc chiar 3 cani/zi), 1 felie de branza = 7 g, 30 g carne de pui = 8 g, la care se adauga proteinele din paine, orez, fructe, legume – totalul se apropie de necesarul unui adult! Excesul de proteine oferite copiilor afecteaza negativ sanatatea pe termen lung, incepand cu suprasolicitarea rinichilor.
 
Vrei sa intelegi mai bine de unde venim si de ce avem nevoie pentru a duce o viata sanatoasa, in armonie cu natura? Vizioneaza acum filmul de mai jos (la care s-a lucrat intens timp de 4 ani), in premiera mondiala: ORIGINS - gratuit DOAR pana la 22 noiembrie. De vazut pana la capat!
 
 
Vrei sa calculezi cantitatea reala de proteine pe care o oferi copilului tau? Introduce aici alimentele folosite, alege cantitatea si verifica! Nu uita, calitatea proteinelor este de asemenea importanta - inainte de a abuza de produse animale din orice sursa, vizioneaza cu atentie filmuletul de mai jos. Citeste si ABC Nutritie (2).
 

SAMSARA food sequence from Baraka & Samsara on Vimeo.

Pentru consultatii in materie de nutritie si ajutor real in intocmirea meniului de zi cu zi al familiei sau gradinitei/scolii tale (pentru o dezvoltare armonioasa a copiilor si prevenirea bolilor si carentelor), recomandarea noastra este doamna nutritionist dietetician Maria Varga (care vine regulat in Bucuresti si sustine inclusiv consiliere via Skype). 


Hrana + Educatie + Distractie