inapoi la cumparaturi vezi cosul
Hranirea acasa si la scoala

Esti parinte? Cum poti afla daca scoala copilului tau are un meniu acceptabil? Cum poti schimba lucrurile? Ce ar trebui sa verifici? Gradinita la care te-ai inscris iti va hrani bine copilul? Reprezinti o institutie scolara? Iti doresti o politica nutritionala dar nu stii de unde sa incepi? Vrei sa-ti imbunatatesti serviciile? Afla de aici ce si cum!

De ce nu ar trebui sa ii dai cartofi prajiti unui copil

Un cartofior prajit, micut, auriu, ocazional servit in copilarie nu otraveste, nu-i asa? Face mult mai mult. Devine un obicei. Provoaca dependenta. Duce la o viata plina de obiceiuri alimentare nesanatoase. Mai vrei alte argumente? Uleiuri denaturate, acrilamida cancerigena, deficit de nutrienti, exces caloric, acidoza. 

cartofi prajiti

Hai sa lamurim total de ce NU e bine sa dam copiilor cartofi prajiti. Deloc. E timpul sa clarificam motivele, deoarece am observat ca inca de la 1 an parintii ofera copiilor cartofi prajiti, chiar ii duc la fast-food. Vai ce gustosi sunt! Copilul ii mananca imediat, fara scene si moftoreala, tu esti linistit de cat de bine si rapid l-ai hranit (doar cartoful este leguma, nu?), mai ales ca ai pus si ceva carne langa. Pare perfect, dar este tragic. Tocmai ai apasat butonul rosu pentru un stil de viata nesanatos si pentru o lista de probleme care vor veni. Sa le luam pe rand:

De ce cartofii prajiti sunt atat de populari?

  1. Sunt ieftini (dar si cartofii fierti sunt).
  2. Sunt prea gustosi si ne ridica in slavi papilele gustative (da, din cauza combinatiei sare-amidon-grasimi si a reactiei Maillard). Reactia Maillard apare la prajire, intre zaharurile si aminoacizii din alimente – rezulta unii compusi secundari (vezi culoarea bruna, gustul accentuat) dar si o diminuare a nutrientilor.
  3. Se prepara repede (dar si cartofii la abur sunt rapizi si nu mai ai de spalat grasime arsa peste tot).
  4. Ofera satisfactie (satietate de la amidon si grasimi arse greu de digerat + excitarea papilelor si reactii la nivelul creierului).
  5. Sunt disponibili peste tot (degeaba cauti la restaurant piure de conopida sau mangold saute, vei da doar peste cartofi prajiti sau cartofi taranesti care sunt cam tot aia).
  6. Mamicile adultilor de azi, grabite sa faca treaba in casa, sa se descurce cu hrana copiilor mofturosi, sa faca economii si din alte motive, au incins tigaia de x ori pe saptamana, crescand generatii intregi de dependenti.

Unii pot spune: “Da, sigur, de-acum nici cartofii nu mai sunt buni. Eu toata viata am mancat cartofi prajiti cu snitel, am fumat si am baut si n-am avut nimica, sunt sanatos tun”.  Fiecare poate avea o anumita idee despre ce inseamna “sanatos”, a fi in forma, a avea performanta la scoala si la serviciu. Faptul ca unii au un stomac care digera aproape orice, o vitalitate mai mare, nu inseamna ca mancarea daunatoare are unda verde. Poate ca acea persoana nu stie de fapt cat de bine te poti simti fara toate cele enumerate (nu a avut niciodata un termen de comparatie) si poate  ar fi avut performante de 1000 ori mai bune daca s-ar fi hranit corespunzator. Deseori marile probleme apar dupa 50-60 de ani, nu cand se bate lumea cu pumnul in piept la tinerete. Nu mai bine prevenim decat sa regretam?

Dar de ce nu sunt buni? Ce-i cu atatea pro si contra?

cartofii prajiti

  • In timpul prajirii, uleiul formeaza  substante potential toxice care se transfera in cartofi.  Dupa cum zice numele celebru, cartofii prajiti sunt… prajiti, in ulei ieftin, rafinat, de obicei de floarea soarelui. Desi pe sticle scrie “pentru gatit”, nu mai e un secret pentru nimeni ca uleiurile polinesaturate din seminte si nuci NU sunt stabile la preparare termica (ulei de porumb, floarea soarelui, soia, in, nuca etc). In plus, uleiurile acelea ieftine de floarea soarelui de la supermarket, cu termen lung de garantie (unele costa doar 2 lei) nu sunt extrase la rece si nu contin doar ulei. O idee ar fi sa folosim ulei de masline dar nici acesta nu este sigur la temperatura de prajire (ci e bun de adaugat in oala dupa ce am oprit focul) si in plus costa mult mai mult (mai ales daca e presat la rece, prima presa). Multi refolosesc uleiul de la prajit (au, mai exista si friteuze pe pamant) ceea ce e si mai rau. Atunci cand o grasime este prajita, ea se transforma, sufera niste procese precum oxidarea, descompunerea si polimerizarea. Atunci cand gatim si decidem sa folosim ulei  la cald, trebuie sa alegem: uleiuri stabile (ulei de masline si susan sub 150-160 grade C), ulei de cocos, palmier si unt clarifiat peste 160 grade C). Cartofii sunt prajiti de obicei la peste 180 grade C (sub 180 grade C absorbtia de grasime este uriasa, ducand la prea multe calorii iar gustul nu e deloc cel asteptat). E foarte important sa nu folosim uleiuri extrase la temperaturi inalte cu ajutorul solventilor. Exista foarte multe liste diferite pe internet in care punctul de ardere al uleiurilor difera (unii spun ca cel de floarea soarelui rezista, altii sunt pro ulei de masline, etc). Noi am consultat un ditamai tom, "Healing with whole foods" si apreciem foarte mult acuratetea si argumentele oferite de autorul Paul Pitchford. Deci, daca judecam economic, e o risipa sa prajesti cartofi in ulei de cocos care e sigur dar si mult mai scump. 
  • Cartofii prajiti sunt acidifianti. Exista numeroase carti pe tema acid-alcalin. Pe scurt: cartofii copti, aburiti sau fierti sunt mediu alcalini, pe cand cei prajiti sunt foarte acidifianti (iar cei din comert produc reziduuri si mai acide). Acest lucru se datoreaza uleiului, care la temperaturi mari devine acid si are tendinta de a ingrosa sangele. Va recomandam sa cititi The Acid Alkaline Food Guide de Dr. Susan E. Brown – este o carte care trateaza foarte clar subiectul si ofera tabele comparative cu diferite alimente si impactul lor in echilibrul aicd-alcalin. Dr. Virginia Faur afirma ca “organismul poate manevra cantitati moderate de elemente acidifiante” iar excesul  de alimente acide (faina alba, cartofi prajiti, mezeluri, frisca, cereale procesate, bauturi carbogazoase, zahar) duce la acidoza, avand ca efect: epuizarea rezervelor de energie ale corpului, suprasolicitarea sistemului imunitar, uzura organismului, iritabilitate, sanatate precara in general. Va recomandam sa cititi cartea sa, “Adevarul despre alimentatie”. O gasiti aici.
  • Cartofii prajiti contin o cantitate mare de acrilamida, o substanta cancerigena. Unul dintre compusii secundari mai putini cunoscuti este acrilamida (neurotoxina, cu potential cancerigen) care se formeaza atunci cand cartofii (dar si cerealele si boabele de cafea) sunt prajiti/copti cu sau fara ulei. Din momentul in care aceste alimente prind o crusta de la auriu spre maro, acrilamida este prezenta. Deci: painea fara maia prajita sau cu coaja arsa, cartofii prajiti sau copti la temperatura prea mare, biscuitii, cozonacul cu crusta si chiar cafeaua, contin o cantitate mare de acrilamida. Cu cat temperatura trece de la 100 grade C catre 180 si crusta este mai inchisa la culoare, cu atat alimentele respective (in special cele bogate in amidon) sunt daunatoare (inclusiv snitelul, pane-urile si alte preparate care includ faina). Allal Ouhtit, profesor la Sultan Qaboos University din Oman a studiat indelung problema acrilamidei si afirma ca aceasta, chiar si “in concentratii foarte mici, se acumuleaza in copilarie si adolescenta si poate contribui la numeroase boli, inclusiv cancer”. Citeste studiul sau aiciVezi recomandarile National Cancer Institute privind evitarea acrilamidei. 
  • Cartofii prajiti sunt decojiti intotdeauna si astfel lipsiti de o mare parte parte a nutrientilor. Coaja contine si nutrienti si fibre. Cu cat ne grabim si decojim grosier, cu atat aruncam la gunoi vitaminele si mineralele. Cartofii copti in coaja sunt un aliment mai valoros (se mananca si coaja; rondelele  de cartofi cu tot cu coaja, coapte usor, nu deranjeaza cu nimic). Doi cercetatori danezi au trait timp de 3 ani hranindu-se doar cu cartofi (in coaja) pe timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial.
  • Cartofii prajiti sunt folositi in combinatii semicompatibile sau incompatibile cum ar fi oua, branza dar mai ales carne. Exista numeroase carti si studii privind asocierile neinspirate care conduc la digestie deficitara, putrefactie, balonare. Combinatia incompatibila cel mai des intalnita este cartofi prajiti + carne. Stomacul nostru stie sa isi regleze aciditatea sucului sau digestiv in functie de ce alimente a primit. Daca am mancat carne, stomacul va secreta un suc gastric mai acid, care va sustine digestia. Daca am mancat si amidon la aceeasi masa (cartofi, paine, paste, cereale) are loc un conflict (digestia amidonului incepe in gura cu ajutorul salivei si are nevoie de un mediu neutru sau slab alcalin in stomac). Prin urmare, nici carnea nici cartofii nu vor fi digerati cum trebuie (nici in stomac, nici in intestine), proteinele si amidonul se vor deteriora si va rezulta putrefactie, nicidecum asimilare de nutrienti. In plus, un astfel de meniu are un timp de digestie (chinuita) prea lung, epuizand rezerva de energie a corpului (8 ore sau mai mult, fata de o combinatie corecta care se difera in 3-4 ore, mult mai putin in cazul fructelor si legumelor).
  • Cartofii prajiti au mai putini nutrienti si prea multe calorii. Prin prajire la temperaturi inalte se pierd mai multe vitamine decat prin aburire. De exemplu, 60-70% din vitamina C este distrusa, ramanand 30-40% dar intr-o forma oxidata. In plus, in timpul prajirii cartofii absorb mult ulei degradat, ceea ce creste prea mult numarul de calorii. O portie medie de la fast-food are 17g grasime, 365 calorii, plus multa sare. Si apropo, banuiti ca acei cartofi de la fast-food pot contine 19 ingrediente, nu doar cartofi, sare si ulei, cum ar fi firesc?!

Cum ii afecteaza direct pe copii?

Stiati ca in randul copiilor de 15-18 luni, cartofii prajiti sunt deja leguma nr.1 in top? Va intrebati de ce copiii devin iritabili, hiperactivi, racesc prea des? Hrana si dezechilibrul acid-alcalin sunt unul dintre principalii factori. Combinatiile incompatibile de alimente care le sunt servite acasa si la scoala duc la digestie precara si neasimilare de nutrienti – asta afecteaza dezvoltarea lor. In timp ce corpul se chinuie sa proceseze cartofi prajiti, bauturi carbogazoase, tone de dulciuri si mezeluri, el isi epuizeaza rezervele de energie, se uzeaza, isi foloseste energia in alte scopuri decat ar trebui. Veti spune iar "dar sigur un cartofior prajit micut si auriu, ocazional nu te otraveste", desigur. Nu. Face mult mai mult. Devine un obicei. Provoaca dependenta. Si toate obiceiurile nesanatoase din copilarie duc la o viata de adult cu suferinta (vezi neaparat filmul de mai jos). Cantitatea ingerata va fi tot mai mare si acest “fel de mancare” va fi solicitat oriunde va merge. Cand va fi la o petrecere, va alege desigur cartofii prajiti care ne urmaresc peste tot. Cand va fi adult si va comanda la restaurant, isi va alege in 99% din cazuri garnitura de cartofi prajiti. Cand va avea la randul sau copii, le va pune in fata o farfurie cu cartofi prajiti pentru ca si lui personal ii este pofta. Obiceiul de a consuma cartofi prajiti, dobandit in copilarie, il va urmari toata viata si ii va fi foarte greu sa scape de el, asa cum parintilor nostri le este in prezent.  

Deci?

  1. Bebelusul habar n-are ca exista cartofi prajiti pe planeta. Doar ca sunt unii binevoitori care ii fac cunostinta cu ei. Bebelusule, fii vigilent!
  2. Copilul mic nu are bani sa cumpere fast-food si nici nu se scoala de dimineata cu planul sa mearga la un astfel de “restaurant”. Doar ca sunt unii parinti care aleg drumul cel mai scurt si cel mai usor. Copil mic, invata repede sa alegi bine si sa gatesti sanatos! (Jocul magnetic pentru frigider "Gusta curcubeul" ii stimuleaza excelent pe copiii mici sa manance zilnic legume si fructe colorate).
  3. Copiii mai mari ar intelege sa renunte la cartofi prajiti daca li s-ar explica pe limba lor cum ii afecteaza. Doar ca sunt unii adulti in jurul lor care nu pot sa renunte la cartofi prajiti sau nu au citit acest articol. Pai sa-l dam mai departe, prin share. Iti multumim.

 

Vezi aici cum am convins o gradinita intreaga sa prefere cartofii copti in detrimentul cartofilor prajiti. Afla mai multe despre cartea Pofta de povesti, premiata international, care ii invata pe copii obiceiuri alimentare sanatoase, facandu-le pofta de legume, fructe si joaca afara. Vezi aici detalii despre jocul pentru frigider "Gusta curcubeul".

In drum spre gradinita si scoala 1 Fintifliusca merge la scoala In drum spre gradinita si scoala 3

Hrana + Educatie + Distractie