inapoi la cumparaturi vezi cosul
Hranirea acasa si la scoala

Esti parinte? Cum poti afla daca scoala copilului tau are un meniu acceptabil? Cum poti schimba lucrurile? Ce ar trebui sa verifici? Gradinita la care te-ai inscris iti va hrani bine copilul? Reprezinti o institutie scolara? Iti doresti o politica nutritionala dar nu stii de unde sa incepi? Vrei sa-ti imbunatatesti serviciile? Afla de aici ce si cum!

Cum se fierb corect legumele

Prepararea hranei nu trebuie facuta la intamplare, mai ales cand avem copii. Folosind tehnici corecte, hrana va fi mai nutritiva, va avea gust mai bun si un aspect desavarsit. Invata esentialul despre fierberea legumelor: cum sa pastrezi vitaminele, ce vase si ingrediente sa eviti, care sunt etapele optime de preparare.

fierberea legumelor

Cand vine vorba de gatit, ai crede ca toata lumea se pricepe, insa majoritatea bucatarilor fac multe greseli: folosesc o cantitate prea mare de apa, fierb prea mult legumele, fac combinatii care duc la piureuri cu aspect respingator sau distrug fara sa stie foarte multe vitamine. Pentru a clarifica lucrurile, am consultat cateva lucrari scrise de specialisti, dintre care: "Healing with Whole Foods" de Paul Pitchford, "The New Whole Foods Encyclopedia" de Rebecca Wood, "Food Combining" de Kathryn Marsden, "Adev─ârul despre alimentatie" de Virginia Faur. Iata concluziile:

1. Multe legume pot fi consumate crude, beneficiind astfel de toti nutrientii: castraveti, rosii, ridichi, morcovi, ceapa verde, spanac, varza etc.

2. Unele legume necesita preparare termica pentru a putea fi digerate optim: cartofi, fasole pastai, porumbul dulce matur, chiar si broccoli. Nota: porumbul dulce (leguma) difera de porumbul furajer sau cel pentru malai (cereala). Fierberea inmoaie celuloza, hidrolizeaza amidonul - cartofii cruzi nu pot fi digerati - ajuta fermentii digestivi sa isi faca treaba.

3. Gatirea legumelor are si avantaje si nu trebuie privita ca pe o pierdere iremediabila de nutrienti, pentru ca nu este adevarat. Sa nu exageram. Folosind tehnici de gatire corecte, legumele vor fi pregatite pentru o mai buna asimilare, vor incalzi corpul, vor putea fi consumate in cantitati suficiente si chiar isi vor multiplica unii nutrienti (de exemplu, cercetatorii de la Universitatea Cornell din SUA au facut un experiment si au gatit rosii. Ei au constatat ca, la o incalzire de 80 grade C timp de 15 min., rosiile au pierdut doar 15% din vitamina C, pe cand cantitatea de licopen a crescut cu 171%). Desigur, trebuie sa includem in meniul zilnic cat mai multe cruditati, fara a ne simti insa vinovati ca am fiert o supa sau am facut un sos pentru paste. Sa nu ne indarjim in privinta dietelor (raw vegan, vegan, etc.). Chiar daca unele vitamine descresc prin gatire, legumele contin o cantitate foarte mare si riscul de deficit este aproape inexistent daca avem un meniu variat. In plus, copiii mici nu pot digera orice leguma cruda sau ar putea manca cantitati mult prea mici.

4. Enzimele din legume sunt foarte active chimic si pot reactiona cu metalele din vasele de gatit, rezultand mancare toxica, gust metalic, schimbari de culoare. Cele mai acesibile si sigure vase sunt cele din fonta (cu densitate mare, fara niciun strat din alt material), cele din inox de calitate (cumparate din magazine serioase) sau vase smaltuite, neciobite (emailate). NU se gateste in vase sau folie de aluminiu. E important sa investim in vase de calitate.

5. In functie de ce legume vrem sa gatim, alegem metoda: fierbere in apa cu legumele taiate (de ex. supa), fierberea legumelor in coaja (de ex. pentru salata de boeuf), fierbere la aburi (mai ales pentru copii mici), fierbere sub presiune (mai mult pentru leguminoase - acesta va fi un articol de sine statator), gatire in suc propriu (pentru legume zemoase), stir fry, coacere la cuptor, etc. In acest articol ne referim in mod special la fierbere.

fierberea legumelor

A. Cum fierbem corect legumele? Tehnica fierberii in apa.

1. Cumparam, sortam, spalam legumele sub jet de apa rece. Folosim o perie daca este cazul.

2. Curatam legumele cu putin inainte de preparare, nu cu ore inainte.

3. Pregatim vasul potrivit ca marime si material.

4. Umplem vasul cu apa, in functie de cate legume avem si cat de tari/fragede sunt sau daca sunt taiate ori intregi. Daca necesita un timp mai mare de fierbere, apa se va evapora, deci trebuie pusa mai multa. Nu punem apa in exces.

5. Aducem apa la fierbere. Dr. Virginia Faur recomanda sa punem in apa putina sare, pentru a inactiva enzimele de oxidare. Daca gatim pentru bebelusi, uitam de sare.

6. Punem legumele in oala si acoperim vasul pana incepe sa fiarba iar (reinceperea fierberii depinde de cat de reci sunt legumele).

7. Cand a inceput clocotul, se ridica capacul timp de 3-5 minute. Astfel, acizii volatili din legume  se evapora iar legumele isi vor pastra mai bine culoarea.

8. Se pune la loc capacul.

9. Se fierb legumele fara a fi uitate pe foc. Fierberea excesiva distruge vitamina C, duce la pierderea aromelor si a texturii, culoarea legumelor devine neatractiva.

10. Se consuma preparatul proaspat.

Sfat: desi bunicile noastre puneau putin bicarbonat de sodiu in apa, pentru a pastra culoarea, nu este recomandat. Bicarbonatul distruge vitaminele C, B1, B2 si schimba textura legumelor.

Daca am preparat altceva decat o supa, nu aruncam apa in care au fiert legumele - in ea se afla multe vitamine si minerale. O putem folosi la supe, ciorbe, sosuri sau o putem bea pur si simplu.

Atunci cand putem, e bine sa fierbem legumele in coaja - isi pastreaza astfel vitaminele solubile in apa.

B. Fierberea la aburi

1. Cele mai bune vase sunt sitele si oalele perforate, din inox, care se pun peste o oala in care fierbe apa si se acopera cu un capac.

2. Durata fierberii depinde de leguma si cat de mari sunt bucatile. Astfel, broccoli se va tine la aburi foarte putin, doar pana prinde o culoare intensa, apoi se clateste sub jet de apa rece pentru a opri gatirea. Broccoli va avea un gust mai bun si isi va pastra nutrientii. De asemenea, gatirea excesiva a verzei o face neplacuta la gust si greu de digerat.

3. Vasul nu trebuie supraincarcat - aburii trebuia sa patrunda pana la toate bucatile/legumele.

4. Legumele preparate la abur sunt uneori fade dar ar putea sa absoarba arome apetisante daca pregatim un sos delicios cu care sa le amestecam imediat ce le-am scos din vasul de gatire.

In curand, articole despre: prepararea corecta a leguminoaselor, alte tehnici de gatire a legumelor.

Daca ti-a placut articolul si il consideri util, iti multumim pentru share. Pe curand!

Pofta de povesti


Hrana + Educatie + Distractie