inapoi la cumparaturi vezi cosul
Hranirea acasa si la scoala

Esti parinte? Cum poti afla daca scoala copilului tau are un meniu acceptabil? Cum poti schimba lucrurile? Ce ar trebui sa verifici? Gradinita la care te-ai inscris iti va hrani bine copilul? Reprezinti o institutie scolara? Iti doresti o politica nutritionala dar nu stii de unde sa incepi? Vrei sa-ti imbunatatesti serviciile? Afla de aici ce si cum!

Cum sa-ti dezveti copilul de dulciurile nesanatoase

Metoda rapida

Dulciurile cu zahar si E-uri ii fac rau copilului tau. Vrei sa scapati de ele? Vrei sa-l dezveti de bomboanele, ciocolata si jeleurile care  ii slabesc imunitatea si il fac neatent la scoala, agitat si agresiv? Vrei sa elimini acadelele, prajiturile si bauturile carbogazoase care il expun diabetului, obezitatii, bolilor de inima si alergiilor? E simplu, o poti face cu succes, fara plansete si tavalit pe jos in magazin, in doar 4 pasi. 

Pasul 1

Pasul 1: Informeaza-te! Ca sa reusesti sa elimini dulciurile nesanatoase din casa si din dieta si sa-l convingi si pe copil sa renunte la ele iti trebuie ceva foarte important: MOTIVATIE. De unde o iei? Din carti serioase, documentare stiintifice, materiale informative de incredere, de la ateliere si conferinte cu nutritionisti responsabili si toba de carte si practica ( de exemplu, Maria Varga). Dupa ce afli ca toate aceste dulciuri pline de zahar si E-uri, consumate atat de des, nenorocesc imunitatea, sanatatea generala si performantele scolare ale copilului, e clar ca vei gasi MOTIVATIA de a face schimbari. Zaharul nu poate fi considerat un produs "natural", chiar daca provine din trestie sau sfecla de zahar. El este ultrarafinat si are impactul unui drog. Printre efectele sale se numara: diabetul, obezitatea, bolile de inima, depresiile, scaderea sistemului imunitar, probleme de memorie si concentrare si multe altele. Pe langa zahar, aceste dulciuri nesanatoase de pe rafturi mai contin nenumarate E-uri (sorbitol, difosfati, poliglicerol poliricinoleat, acid carminic, tartrazina), alcool, ceara, grasimi trans si altele care nu-si au locul in alimentele pentru copii si nici pentru adulti. Toate aceste adaosuri chimice duc la alergii, dereglari hormonale, tulburari hepatice, boli digestive, tulburari neuronale si multe altele. La finalul articolului gasesti un documentar despre secretele zaharului. Carti recomandate: William Dufy - Sugar Blues, Dr. Virginia Faur - Adevarul despre alimentatie, Mihaela si Vasile Ardeleanu - Alimentatia in armonie cu natura.

Daca te-ai documentat si te-ai hotarat sa schimbi lucrurile in privinta copilului, urmatorul pas este sa iti schimbi tu obiceiurile si sa fii un bun model.

Pasul 2

Nu a fost greu sa citesti o carte si un articol de pe net, nu? Ei, sa te schimbi e cel mai greu dar nu uita, e spre binele copilului si aceasta este motivatia ta. Nu o sa te creada nimeni ca dulciurile cu zahar si E-uri NU trebuie mancate daca tu (chiar si pe furis) le mananci de fapt. Chiar daca si o piersica este dulce, zaharurile sale naturale vin insotite de alti nutrienti si fibre care duc la o asimilare perfecta spre deosebire de zaharul rafinat sau indulcitorii artificiali (care sunt mai daunatori decat zaharul). Asadar, ca sa renunte copilul, mai intai trebuie sa gasesti puterea de a renunta tu. Cu cat ai consumat mai multe dulciuri, cu atat dependenta este mai mare si va fi mai greu. Iti amintesti de Pasul 1? Daca te-ai informat bine si iti iubesti mult copilul, ar trebui sa treci cu bine si de Pasul 2. Deci, fuga la raionul de fructe si fructe uscate, in loc de rafturile cu bomboane. Regula este valabila si cand NU esti cu copilul, atunci cand colega de la serviciu mananca langa tine prajituri sau cand iesi de la metrou si vezi ambulantul cu vata de zahar. Acum esti un exemplu pozitiv si esti gata pentru Pasul 3.

Pasul 3

E timpul sa-ti informezi copilul, mai ales daca are peste 3 ani - va intelege perfect! Pana la 3 ani si mai ales pana nu intra in colectivitate, nu prea ar avea de unde sa stie de dulciurile de pe rafturile magazinelor daca tu sau bunicii nu i le-ai da, nu-i asa? Poate i le-ai dat pentru ca nu cunosteai informatiile de la Pasul 1 dar timpul nu e pierdut, mai poti repara greseala.  

Iata motivele pentru care copiii mananca cu drag si pofta dulciurile de orice fel:

1. sunt dulci si oamenii sunt facuti sa prefere alimentele mai dulci;

2. au impresia ca sunt bune de mancat, sigure;

3. au acces la ele/le sunt oferite de persoane dragi, in care au incredere;

Un copil nu-si imagineaza cum se fac, de ce nu se strica pe rafturi timp de 1 an si ce efect nociv au asupra lui. E in regula, nici majoritatea adultilor nu-si pun aceste probleme. Daca vrei ca actiunea ta de "purificare" sa aiba succes, trebuie ca si copilul sa aiba o motivatie interna. Nu e suficient sa-i spui ca nu sunt sanatoase, nu ai bani sa cumperi azi etc. Daca nu este informat, cu prima ocazie cand nu esti langa el, le va manca (la petreceri, va lua de la colegi, va sterpeli bani si isi va cumpara etc.). Cea mai eficienta metoda este sa pregatesti cateva produse atractive, sa iei o lupa (altfel nu vezi sa citesti ingredientele scrise atat de mic) si sa studiati etichetele. Sa stabiliti ca, daca sunt trecute ingrediente naturale (fara zahar), le puteti manca dar daca sunt cuvinte care suna ciudat si nu au legatura cu ceva care creste natural intr-o gradina sau o ferma, sa le aruncati la gunoi de comun acord. Vei vedea ca primul care va cere sa fie aruncate va fi chiar copilul.

In fiecare an, la Copilul Verde se preda o lectie despre dulciurile naturale (curmalele, stafidele, smochinele, fructele de tot felul). Lectia pentru prescolari incepe cu un bol plin de dulciuri nesanatoase din comert (exista si sanatoase, dar putine). Alaturi se afla o masa cu un platou iar jos, un cos de gunoi. Copiii sunt intrebati ce cred ca se va face cu dulciurile din bol (napolitane cu ciocolata, ciocolata, jeleuri, bomboane). Ei striga in cor: "le vei desface, sa le mancam"! Profesorul ii intreaba: "de ce as face asta?". Copiii raspund: "pentru ca ne iubesti", "pentru ca le-ai adus pentru noi". "Tocmai pentru ca tin la voi, o sa vi le dau dupa ce aflam daca sunt bune de mancat. Ce-ar fi sa le citim etichetele? Va propun sa procedam astfel: daca sunt scrise ingrediente naturale si nu exista zahar, le punem pe platou si apoi le impartim; daca sunt cuvinte ciudate, pe care nu le intelegem, care nu par a fi legate de o planta sau ceva care creste in gradina sau la o ferma, le vom arunca la gunoi. Sunteti de acord?". Copiii dau din cap ca da.

Lectie despre dulciurile nesanatoase

Profesorul scoate o lupa si incepe citirea. Dupa fiecare ingredient citit, ridica privirea si asteapta decizia copiilor: Bun sau Rau. La final, li se cere copiilor decizia finala. Ghici ce decid ei sa se intample cu produsul respectiv? Sa fie aruncat la gunoi. Copiii sunt, in acest caz, un exemplu usturator pentru adulti. 

Lectia nu ramane insa fara o satisfactie. Trebuie sa oferi copiilor ceva in schimbul dulciurilor la care tocmai au renuntat. Nu poti interzice si lua, fara sa vii cu o alternativa sanatoasa. In acel moment special li se prezinta curmalii, tehnica transformarii strugurilor in stafide, hidratarea smochinelor si li se ofera un mix de fructe si fructe uscate, frumos aranjate pe farfurii. Copiii sunt fericiti si mananca cu pofta. A fost usor, nu? Exact aceeasi abordare o poti avea acasa, cu propriul copil, apoi trebuie sa treci la Pasul 4.

Pasul 4

Pe copil nu il va durea prea mult (spre deloc) lipsa dulciurilor din folie de aluminiu si din sticlute atat timp cat ii oferi din cand in cand ceva dulce si sanatos, preparat in casa: un tort raw de ziua lui (chiar se fac foarte usor), bombonele din nuci/seminte si curmale, jeleuri cu fructe si agar-agar, smoothie, inghetata din banane. Nu ai timp deloc? Nu ai nevoie. In acelasi magazin unde se gasesc acadele se gasesc, de regula, si pungute cu stafide si curmale ori fulgi de cocos. Dureaza la fel de putin sa deschizi o punguta cu smochine iar aceste fructe uscate au atatea minerale, vitamine si fibre benefice! O, si exista si cofetarii raw, cu torturi si prajituri din nuci si fructe sau cofetarii cu ingrediente naturale si integrale, care nu folosesc zahar sau indulcitori daunatori dar, repetam, dulciurile sanatoase nu sunt greu de facut si pot fi preparate cu succes acasa. P.S. Copiii se bucura cand sunt invitati sa ajute la gatit iar "prajitureala-bomboneala" poate deveni o activitate atractiva si educativa.

Vezi ce simplu este? 1+2+3+4. Iti uram mult succes!

Daca vrei ajutoare, iti recomandam seria de edutaining (CD-uri educative si distractive pentru copii, cu povesti terapeutice, jocuri si cantecele) "In drum spre gradinita si scoala". Volumul nr.3 este chiar dedicat "cofetariei naturii" si dulciurilor sanatoase.

Afla din acest documentar despre: dependenta de zahar, efectul acestuia asupra creierului si multe alte informatii de referinta.

SACULETUL CU POVESTI


Hrana + Educatie + Distractie