inapoi la cumparaturi vezi cosul
Hranirea acasa si la scoala

Esti parinte? Cum poti afla daca scoala copilului tau are un meniu acceptabil? Cum poti schimba lucrurile? Ce ar trebui sa verifici? Gradinita la care te-ai inscris iti va hrani bine copilul? Reprezinti o institutie scolara? Iti doresti o politica nutritionala dar nu stii de unde sa incepi? Vrei sa-ti imbunatatesti serviciile? Afla de aici ce si cum!

10 pasi catre un meniu sanatos

Meniul unui copil mic este deseori o mare bataie de cap pentru o mamica. Cum sa-l faci cu adevarat diversificat? Cum sa-ti determini micutul sa manance mai multe legume si cruditati? Cum sa nu mai vezi gatitul zilnic drept “corvoada mamei ocupate”? Un meniu de succes inseamna un meniu sanatos si echilibrat, care hraneste cu adevarat copilul si este atractiv, deci savurat din plin. Suna bine dar vei atinge acest ideal? Da, in doar 10 pasi!



MENIU. Teoretic, inseamna pentru tine “lista mancarurilor si bauturilor servite copilului”. Practic, poate insemna batalii pierdute si razboaie epuizante. “Nu stiu ce sa mai fac de mancare”. “Nu mananca daca nu contine carne”. “Scuipa legumele din supa”. Majoritatea mamicilor cedeaza, plasand problema gradinitei cu program prelungit iar in weekend bunicilor. Tu insa poti oferi copilului hrana adevarata care sa-l faca mare, sanatos, inteligent si voios. Daca esti cu adevarat responsabila si iubitoare, vei alege calea mai grea. (Ne referim la mamici dar orice tatic care ne citeste este binevenit!).

Stiai? Un mic dejun cu pasta de ficat plina de toxine asezonate cu E-uri, scoasa dintr-o cutie de metal si unsa pe paine alba nu hraneste. Un pranz repetat cu snitel si cartofi prajiti acoperiti de cascaval, fara pic de leguma sau salata ("cartofii prajiti" nu sunt legume ci radicali liberi cu "sos" de acrilamida) nu aduce beneficii copilului, dimpotriva. O prajitura cu zahar, praf de copt cu aluminiu, arome “natural identice” si grasime artificiala este o catastrofa, nu o gustare. Cina formata din paste cu carne tocata si branza este un dezastru digestiv. Fara fibre dietetice. Fara antioxidanti. In plus, multivitaminele sintetice sunt promovate ca “absolut necesare”!? Farmacia adevarata este gradina de legume si piata – fa drumuri mai dese acolo. Un meniu echilibrat si atractiv nu este compus invariabil din faina alba + carne + oua + lactate iar meniul de mai jos, desi pare bogat, este combinat si preparat gresit, fiind de fapt sarac in beneficii.



1. ANALIZEAZA SITUATIA SI FII REALISTA

Daca vrei sa schimbi lucrurile:
• scrie pe o foaie de hartie tot ce a mancat copilul tau in saptamana precedenta;
• coloreaza in galben tot ce este bazat pe carne, oua si lactate;
• coloreaza apoi cu verde tot ce inseamna vegetale; (acum realizezi ca gris cu lapte, paste cu cascaval, placinta cu urda si mamaliga cu branza sunt acelasi lucru de fapt… si totusi, ai avut impresia ca ai oferit copilului foarte multe feluri de mancare; daca in meniul tau culoarea verde depaseste macar 50%, ai sanse mari sa parcurgi cu succes urmatorii 9 pasi;
• imparte o foaie de hartie in 2 coloane;
• in stanga scrie legumele acceptate de copilul tau; (cam putine, nu?)
• in dreapta scrie restul legumelor cunoscute; (nu-i asa ca mai ai mult de lucru, inclusiv la meniul tau personal?)


2. STABILESTE DIRECTIA

Nu stii ce "dieta" sa urmezi si care este cea corecta? Da, exista prea multe teorii (raw vegan, vegana, vegetariana, flexitariana, omnivora, "fructariana", macrobiotica, paleo etc.) si in toate vezi plusuri si minusuri. Unele sunt comode, altele extremiste, departe de adevarul stiintific, impracticabile sau de-a dreptul fanteziste iar altele ti se par accesibile si benefice. Poate ca nu exista o "dieta" perfecta pentru toti deoarece relatia omului cu hrana este foarte personala si tine de foarte multi factori. Iar daca "beneficiarul" este un copil, lucrurile se complica si mai mult - de exemplu, orientarea vegetariana va fi eliminata din start de catre acei parinti pentru care mitul proteinelor este inca foarte puternic.

Asadar cine sa-ti spuna ce pondere sa aiba vegetalele, cerealele, leguminoasele, fructele in meniu si ce procent de produse animale sa adaugi (daca vrei sa adaugi)? Vei gasi nutritionisti care centreaza tot meniul in jurul produselor animale si nutritionisti care le elimina total sau altii care "tolereaza" doar lactatele si ouale, nu si carnea. Fiecare isi sustine punctul de vedere cu argumente stiintifice si vei avea tendinta sa-i crezi pe toti. "Si eu dupa care ma iau?", vei intreba.

Foloseste-ti instinctele, experienta de zi cu zi, citeste, gateste si mai ales, mananca constient. In primul rand axeaza-te pe hrana 100% naturala si integrala, fara mari procesari si deja faci mari pasi in directia buna. Pe parcurs, practicand un meniu ultradiversificat si preparat corect, vei descoperi ca alimentele nesanatoase (printre care multe produse animale) se vor autoelimina - pentru ca avand termen de comparatie, vei prefera alimente care se digera usor si satisfac mai bine nevoile organismului. Ai nevoie de confirmari ca faci bine ce faci? Cauta un nutritionist cu o abordare holistica si sfatuieste-te cu el. Fii realista si fa ce poti mai bine in situatia data. Nu poti schimba totul peste noapte. Un copil obisnuit cu oua prajite si mezeluri, ciorba de perisoare si snitel, prajitura si musaca de vita nu se va uita la legumele tale decat daca vei fi foarte creativa.

Pune o nota pe frigider si incepe cu De azi ne straduim sa mancam doar...

Alimente naturale si integrale, preparate si combinate corect in casa: 

  • o cantitate de produse animale mai bine gandita
  • o cantitate si varietate mai mare de legume, leguminoase, cereale
  • cruditati suficiente (fructe, salate, verdeturi)

Nu uita de apa, sucuri si smoothie-uri naturale. Pune-ti in plan sa oferi copilului mancare proaspata si nu o tocana tinuta 3 zile in frigider. Inainte de a merge mai departe, “spala-ti” creierul de tot marketingul alimentar – reclame exagerate, promotii imbietoare, opinii de “specialisti” mituiti, lansari de produse inutile. “Spala-ti” ochii de milioanele de pungi si cutii ultrapasteurizate si conservate care zac pe rafturi si vizualizeaza curcubeul din tarabele pietelor (unde trebuie sa-ti folosesti vigilenta pentru a depista produsele autohtone si naturale). Iata cum ar putea arata un meniu cu adevarat diversificat si combinat corect, hranitor, bun sustinator al sistemului imunitar si in acelasi timp fara sa faca abuz de produse animale.




3. AUTO-MOTIVEAZA-TE

Nu vei face fata daca nu esti cu adevarat motivata! Televizorul, vitrinele cofetariilor, vanzatorii ambulanti nu sunt chiar prietenii tai. Trebuie sa alegi intre cutiile din rafturi si legumele din frigider. Dureaza mai mult sa speli - cureti - tai legumele decat sa deschizi o conserva. Gandeste-te la rezultate, la imunitatea crescuta, lipsa constipatiei, greutate optima, dezvoltare armonioasa (inclusiv spirituala), inteligenta si stare de bine generala. Esti gata sa cauti solutii pentru a oferi copilului hrana mai sanatoasa? Fa-ti un plan de atac! Fa pasul pentru intreaga familie – alaturi de copil, toata lumea va aborda un stil de viata sanatos!

Daca vei fi puternic motivata:
• vei depasi toate piedicile legate de timp si vei ignora parerile carcotasilor;
• vei transmite copilului entuziasmul, convingerile tale si vei fi un model pentru ceilalti;


4. PURIFICA-TI CAMARA SI BUCATARIA

Ai curajul sa arunci la gunoi toate produsele care nu sunt 100% naturale si pe care bunica nu le-ar recunoaste ca mancare: esentele sintetice, dulciurile nesanatoase, ingredientele GMO, E-urile de tot felul. Bucataria ta nu trebuie sa semene cu un laborator de chimie. Au ramas alimentele rafinate – zaharul, faina alba, uleiurile care nu sunt presate la rece, orezul decorticat, pastele albe – poate nu te vei indura sa le arunci, dar macar promite ca le vei inlocui cu variantele integrale si vei citi mai multe despre zahar ca sa afli de ce este numit “moartea alba”. Uita de cuptorul cu microunde. Elimina tigaile din aluminiu si cele antiaderente & toxice (exceptie cele ceramice) apoi ai grija ca folia de aluminiu sa nu intre in contact cu mancarea. Evita pastrarea mancarii in plastic. Foloseste vase si ustensile din inox, sticla, ceramica, lemn netratat, din surse sigure.


5. INTOCMESTE UN MENIU PENTRU SAPTAMANA VIITOARE

Acest pas este o conditie a succesului. Incearca sa combini corect alimentele – chiar daca la inceput ti se va parea foarte complicat. Include cat mai multe legume si asigura-te ca o buna parte sunt cruditati. Nu uita alimentele fermentate, adevaratele probiotice! Evalueaza ce ai comestibil in camara si fa o lista de cumparaturi. Retine ca trebuie sa te aprovizionezi cu vegetale proaspete de minim 2 ori/saptamana.

Nu schimba totul din prima! Pastreaza pentru moment felurile preferate dar gandeste-le diferit (combinate si preparate corect, cu mai multe legume, leguminoase si verdeturi). Gestioneaza mai bine procentul de produse animale - nu ar trebui sa depaseasca 10% din calorii chiar daca esti mare carnivora! Daca reusesti si sa prevezi deja cel putin 2 zile vegetariene savuroase si satioase esti geniala! (Citeste cu prima ocazie excelenta carte “My kid’s a garbologist. Help me!” de Pamela A. Popper pentru a intelege limita sigura de “carnivorism”.)

Apoi verifica meniul intocmit intr-un tabel:
• asigura-te ca toate ingredientele sunt naturale, integrale si minim procesate – (v. eticheta);
• daca urmezi o alimentatie omnivora, asigura-te ca produsele animale nu depasesc 10% din totalul caloric – nu trebuie sa figureze zilnic sau la toate mesele si ai putea sa le folosesti mai mult pe post de condiment (putin parmezan ras peste legume) si incearca sa inveti sa folosesti cu savoare si proteinele vegetale;
• asigura-te ca produsele animale acceptate sunt de maxima calitate – pui de la tara, oua ecologice, iaurt facut in casa, peste pescuit din ape sigure - pretul ridicat al acestora te vor ajuta sa le mentii la minim, cum trebuie de fapt;
• creste procentul de legume si variaza-le - pe langa vesnicele rosii, ardei, cartofi mai cumpara si bame, conopida, kale, pastarnac, ciuperci;
• desi fructele sunt importante ele nu trebuie sa domine cantitativ legumele; asigura-te ca sunt proaspete, cat mai multe autohtone, de sezon si fara pesticide;

6. CAUTA AJUTOARE

Vei avea mai mult de munca (inclusiv de convingere) deci ar fi bine sa-ti gasesti ajutoare. A manca 100% natural si proaspat in ziua de azi este o mare provocare. Evalueaza situatia din familie: sotul ar fi dispus sa faca piata, sa spele vasele? Tu ai putea sa renunti la emisiunile inutile de la TV si sa folosesti acel timp pentru gatit? Soacra ar fi dispusa sa gateasca fara prajeli cu un mic “training”? Identifica din anturajul tau persoana cu cel mai sanatos stil de viata si fa schimb de informatii, imprieteneste-te cu o colega vegetariana (vei avea ce invata de la ea), fa echipa cu o vecina receptiva si gatiti alternativ, la dublu.

Fa rost de cele mai bune carti in domeniu (Copilul Verde te va ajuta in curand cu o serie utila). Mergi la cursuri de gatit (de la cursurile raw vegan poti veni cu multe tehnici privind cruditatile). Daca esti o mama “corporatista” si iti permiti, angajeaza pe cineva care sa faca aprovizionarea si sa gateasca sanatos. Spitalele, medicamentele si notele de plata de la restaurant costa de fapt mai mult decat salariul bucataresei.

7. APROVIZIONEAZA-TE

Alege piata si furnizorii locali pentru vegetale, magazinele bio macar pentru uleiuri, nuci si seminte (iar daca iti permiti, pentru tot), magazinele naturiste pentru cereale integrale, condimente. Investeste in functie de buget in aparatura de bucatarie corespunzatoare (storcator cu ax melcat, blender, robot, slow cooker, deshidrator, germinator) si in accesorii potrivite. O vecina sau colega iti poate face si tie piata iar pentru alimentele neperisabile poti comanda online, deci vei avea timp pentru pasul 8. Daca ai o gradina, cultiva propriile legume, verdeturi si fructe mici si stropeste-le cu zeama de urzica, lapte diluat sau ceai de coada calului – pentru inspiratie: www.facebook.com/miciigradinari.


8. GATESTE CU DRAG

Statul in bucatarie poate deveni o experienta placuta, cu satisfactii imediate. Incepe cu retete usoare, adapteaza ceea ce stii deja, prinde curaj. Gateste relaxata si vesela, mancarea ta va fi mai gustoasa si hranitoare – capata o dimensiune spirituala. Adu eficienta in bucatarie: invata sa gatesti rapid, cauta retete simple, fara procesari inutile, gateste in paralel, implica copii in diferite activitati, foloseste corect aparatura care economiseste timp: robot, slow cooker, blender. Inlocuieste deserturile traditionale cu dulciuri raw vegan, mult mai sanatoase (Hrana/Retete). Dupa ce te obisnuiesti cu noua postura, incepe sa faci paine de casa (daca nu faci deja), apoi inlocuieste drojdia industriala cu maia – abia atunci vei manca PAINE.

Selecteaza cu grija retetele, trece-le printr-un filtru personal. Nu orice bucatar sau blogger are cunostinte de nutritie sau stie sa combine corect ingredientele (s-ar putea ca nici pediatrul tau sa nu stie ca o friptura combinata cu cartofi este un conflict depasit cu greu de sistemul digestiv iar tarta conventionala cu fructe este unul dintre cele mai nocive deserturi posibile). Criteriul nu trebuie sa fie doar gust + aspect! Invata sa combini corect alimentele din carti precum: Dr. Gillian McKeith – Esti ceea ce mananci, Kathryn Marsden – The complete guide of food combining, Steve Meyerowitz – Food combining and digestion si desigur Dr. Virginia Faur - Adevarul despre alimentatie.

9. FII UN BUN EXEMPLU

Un copil intre 2- 6 ani este foarte influentat de mediul in care traieste (datorita frecventei de 4-8 Hz cu care opereaza creierul sau). Copiii mici observa cu atentie ce se intampla in jurul lor si descarca in memoria subconstienta sfaturile, parerile, informatiile oferite de parintii lor si deci isi insusesc comportamentul si convingerile acestora. De aceea, tot ce faci sau spui in prezenta unui copil mic este foarte important. Daca vrei ca el sa iubeasca legumele, acestea trebuie sa fie prezente in casa de la primul sau gangurit, in farfuria tuturor membrilor familiei, ca gustare in parc si ca recompensa la cursa cu bicicleta. Iata de ce Copilul Verde lucreaza cu copii intre 2 si 4 ani (ateliere) si 4-6 ani (cursuri) – demersul nostru este eficient actionand la aceasta varsta. Fii un exemplu incepand de azi! Cu cat copiii cresc, cu atat sansele de a le schimba preferintele alimentare scad.


10. OFERA HRANA INTR-UN CONTEXT FAVORABIL

Asigura-te ca mancarea ta are gust bun, miros placut si culori frumoase (evita pasarea legumelor verzi cu cele rosii). Aseaza frumos totul pe farfurie si ofer-o cu un zambet si un pupic. Alege cu atentie momentul in care faci schimbarile, pregateste-ti terenul vorbind cat mai mult copilului despre cum il ajuta vitaminele, de ce cruditatile il vor face mai rezistent (mai intai trebuie sa stapanesti tu aceste notiuni). Foloseste cuvinte simple si exemple accesibile varstei. Concentreaza-te pe denumiri amuzante (“Tocanita cu sclipici”, “Praf de zane”, “Budinca piticilor”).

Schimba din cand in cand locul unde se serveste masa (picnic in camera de joaca sau parc, gustarica in capita de fan) – asta ii poate distrage atentia de la cantitatea de legume brusc marita in farfuria lui. Mananca cu pofta in fata lui si mai pune-ti o portie. Nu insista niciodata sa goleasca farfuria – o va face singur la un moment dat. Accepta-i preferintele si cladeste meniul in jurul lor. Nu te astepta sa accepte schimbarea usor, faceti impreuna pasi mici dar siguri. Mancarea sanatoasa, satioasa, gustoasa si aratoasa va triumfa in casa ta!

Acesta este unul dintre articolele noastre luuungi si iti multumim ca ai avut rabdare sa-l parcurgi, speram sa-ti fie de folos. Ne bucuram si daca il dai mai departe prin share! Si ca sa incheiem intr-o nota relaxata, iata un filmulet (comic) care la randul sau te va invita sa gatesti in casa si sa citesti bine etichetele, pentru ca e cel mai sigur!

 

Vrei ajutoare de nadejde? Vezi mai jos produsele noastre pentru copii.

Colectia CV


Hrana + Educatie + Distractie