inapoi la cumparaturi vezi cosul
Enciclopedia vegetala
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Ce sunt si cum se prepara quinoa si kale? Dar carob si amaranth? De ce sunt importanti germenii si vlastarii? Care produse din soia sunt sanatoase? Putem spala cu nuci de sapun? Ce buruieni sunt comestibile? Ce gasim de mancare in padure? Aici afli esentialul despre toate vegetalele utile pentru hrana, igiena si ingrijire naturala. Scotoceste bine!
Rosiile (tomatele)
(Lycopersicon esculentum)

Rosii bio Copilul Verde

Tomatele isi au originile in America Centrala si de Sud (primele culturi au aparut probabil in Peru  - "mere peruviene", dupa unii autori - in Mexic) si au fost aduse in Europa de catre conchistadori, in secolul al XVI-lea. Initial, europenii le-au tratat cu precautie, considerandu-le otravitoare si cultivandu-le uneori cu rol strict ornamental. Astazi, aceste fructe-legume sunt cultivate la scara larga in aproape toata lumea si sunt un ingredient de baza in gastronomia multor popoare. Mici cat o cireasa sau mai mari decat o portocala, tomatele isi pot face aparitia in mai multe culori: rosii, galbene, verzi, mov si chiar albe, in functie de soi. Precursoarele tuturor acestor varietati moderne sunt rosiile salbatice, mai mici decat soiurile cherry actuale. Unele soiuri cherry pot fi crescute cu rezultate excelente si in ghivece, pe terasa sau balcon. Putina lume stie insa ca popularele tomate au si contraindicatii, o limita sigura de consum plus parti toxice sau greu de digerat. De exemplu, rosiile pot provoca reactii adverse la persoanele cu alergii si artrita, chiar daca au si numeroase beneficii (sunt anticancerigene, antivirale, antioxidante).

Parti comestibile: fructele, bine coapte pe vrej; atentie, frunzele sunt folosite ca si insecticid/repelent pentru daunatori; tipuri de rosii: de masa si salata (soiurile "inima de bou", carnoase si mari), pentru decojit si sosuri (cele zemoase, cu coaja subtire), pentru suc (foarte zemoase, de un rosu intens) si pentru conserve si supe (de dimeniuni medii, potrivit de zemoase)

rosii de gradina

De ce sunt importante pentru copii si intreaga familie

  • sunt bogate in antioxidanti (betacaroten si licopen, vitaminele C si E), potasiu si fosfor, protejand sistemul cardiovascular (ajuta la micsorarea vascozitatii sangelui si scaderea tensiunii arteriale), imbunatatind vederea si favorizand imunitatea; cea mai mare concentratie de vitamina C se afla in substanta gelatinoasa care inconjoara semintele; cantitatea de licopen creste in urma gatirii pe foc
  • sunt o sursa buna de vitamine din complexul B
  • sunt utile in hipoaciditate, stimuleaza secretia gastrica precum si pancreasul; imbunatatesc digestia (fiind utile in caz de indigestie, lipsa poftei de mancare in special la copii, anorexie, constipatie)
  • impiedica retentia de fluide (sunt usor laxative si diuretice)
  • contin in seminte tomatina, o substanta cu actiune antibiotica
  • curata ficatul si sangele, ajuta la detoxifierea corpului
  • au gust, culoare si textura foarte placute, fiind versatile in bucatarie - deseori o singura felie de rosie schimba total gustul unei tartine iar putin suc adaugat intr-o supa o face mult mai apetisanta
  • pot fi folosite in preparate cosmetice (curatarea tenului, catifelarea pielii etc.), ajuta la vindecarea ranilor si mentin pielea si mucoasele in stare excelenta

Preparare/consum
Cele mai bune rosii sunt cele coapte pe vrej iin camp, sub cerul liber, organice. Acestea au un continut cel putin dublu de vitamine fata de rosiile din solariu. Tomatele culese necoapte si inrosite ulterior pot afecta activitatea rinichilor. Rosiile se consuma in sezon ca atare, negatite (in salate, tartine, supe raw, diverse aperitive), gatite usor (supe, tocanite, ciorbe, sosuri) iar in anotimpul rece deshidratate (ca atare sau pastrate in ulei aromat) sau conservate (suc, pasta/bulion, zacusca, sos, pulpa in suc propriu). In toate cazurile, rosiile se examineaza cu atentie, inlaturandu-se partile verzi, care sunt toxice. Desi sunt fructe acide, rosiile alcalinizeaza sangele dupa ce au fost digerate. Stiai? Rosiile (impreuna cu cartofii) sunt deseori singurele legume acceptate de cei care consuma preponderent carne si lactate. Alaturi de masline si combinatii cu usturoi sunt in topul celor mai savuroase ingrediente din bucataria crudivora (raw vegan) - asta si pentru ca sunt una din cele mai bune surse de umami - cel de-al cincilea gust. Conform dr. Gabriel Cousens, rosiile pot fi consumate de catre copii cu varsta de minim 1 an insa consultarea unui nutritionist privind etapele diversificarii este obligatorie si nu poate fi inlocuita de sugestii online.

divsere soiuri de rosii bio

Atentie! 
Tomatele fac parte din familia Solanaceae (impreuna cu vinetele, cartofii, ardeii) si contin solanina, aceasta afectand considerabil absorbtia calciului (din pacate, gatirea la foc nu ne scapa total de solanina). Specialistii recomanda ca persoanele cu artrita si osteoporoza (dar si ulcer) sa evite rosiile (si restul legumelor din aceeasi familie) iar consumul uzual sa nu depaseasca 1-2 rosii de maxim 2 ori pe zi. Se considera ca un consum exagerat de rosii poate slabi organismul oricui, prima zona care ar suferi fiind cea a rinichilor (vezi "Food that heal" de Dr. Bernard Jensen si "Healing with whole foods" de Paul Pitchford).

Achizitionare si pastrare
Cumpara intotdeauna rosii coapte dar ferme (nu foarte moi), fara pete negre sau crapaturi si care miros a... rosie insa nu te pacali in cazul rosiilor vandute "ciorchine", cu fragmente de vrej - de regula mirosul acela puternic de rosie observat atunci cand tii o crenguta in mana nu se datoreaza fructului ca atare ci crengutei/vrejului, deci nu te amagi prea mult la supermarket ca ai gasit rosii "adevarate". Rosiile isi schimba gustul/aroma in frigider - ideal este sa fie consumate proaspete, la temperatura camerei sau gatite usor. Ele nu trebuie sa intre in contact cu aluminiul sau fonta (pentru stocare si mai ales gatire) - caz in care (fiind acide) interfereaza cu metalele respective. Daca rosiile achizitionate de la supermarket nu sunt bine coapte, acest lucru poate fi imbunatatit punandu-le intr-o punga de hartie si lasandu-le 1-2 zile pe masa insa cel mai bine este sa cumperi rosii coapte natural, pe camp. 

rosii proaspete si deshidratate

Sfatul verde
Rosiile sunt printre cele mai stropite legume in agricultura conventionala. Ele sunt tratate de mai multe ori in sezon cu stimulatori de crestere, fungicide (de frica "manei") si insecticide iar perioada de pauza inainte de recoltare nu este respectata intotdeauna. Cumpara rosii cat mai naturale, coapte pe vrej, certificate bio sau de la persoane de incredere. In cazul in care nu cunosti bine sursa, scufunda rosiile intr-o solutie de 1 parte otet alimentar si 5 parti apa pentru 10 minute, pentru a elimina o mare parte a reziduurilor chimice de pe coaja. Clateste bine. In cazul in care copiii refuza rosiile nu-i obliga sa le consume - pot avea motive intemeiate, nu numai "mofturi" sau faze generalizate de impotrivire/refuz. Incearca sa le oferi pulpa de rosii (fara pielita si seminte), mai usor de digerat sau roshii cherry ori salbatice (le poti cultiva si la noi) care sunt dulci si cu un aspect foarte prietenos si jucaus pentru cei mici. Multi copii care evita rosiile proaspete le accepta sub forma uscata. Identifica intotdeauna cat mai corect cauza refuzului - un copil de 3 ani poate oferi suficiente indicii daca stii cum sa-l abordezi. Rosiile pot ajuta la revenirea apetitului si pot da culoare si gust preparatelor culinare.

Trucul verde
Evita rosiile de la supermarket pe timp de iarna si primavara deoarece nu sunt coapte bine, sunt prea acide, cu un continut mare de solanina, scumpe si fara gust. In nici un caz nu sunt un aliment sanatos. Daca totusi ti-e foarte pofta de rosii, poti face toamna conserve cu pulpa de rosii in suc propriu sau rondele de rosii deshidratate (acestea din urma fiind un snack preferat de copii). Poti inclusiv face rasaduri de rosii cherry pe care sa le plantezi in ghivece mari in zone insorite, in apropierea geamului, putand recolta rosii in casa - nu uita sa polenizezi fiecare floare aparuta cu un betisor pentru urechi! 

Stiai? Pe langa conserve si rosii uscate la soare, poti face si piele de rosie. Vezi mai jos cum si daca le place copiilor!

  

In concluzie, rosiile pot face parte din hrana noastra sanatoasa atunci cand le consumam corect si cu masura. Sosurile nu trebuie niciodata gatite in cratite de aluminiu iar pentru cei sensibili (inclusiv copiii mici), eliminarea semintelor si cojilor face ca rosiile sa fie mult mai digerabile. Poate ca e comoda si gustoasa combinatia multe rosii cu branza de 3 ori/zi vara, insa acesta este anotimpul cu cele mai multe legume disponibile si putem manca mult mai diversificat, nedepasind 4 rosii medii/zi. Daca ai o bucata de pamant, ia in calcul ca la anul sa cultivi macar o planta, fie si pe terasa sau balcon (rosiile din imagini sunt din productia noastra!). Ti-a placut acest articol? SHARE, ca noi ne bucuram! Iti multumim.

Produse din Colectia Copilul Verde


Hrana + Educatie + Distractie