inapoi la cumparaturi vezi cosul
Stil de viata sanatos
Cum ajuti un copil stresat

Stresul nu influenteaza doar buna dispozitie. Stresul permanent/pe o perioada indelungata da peste cap digestia, imunitatea, reduce sau chiar blocheaza cresterea, afecteaza memoria si capacitatea de invatare a copilului, duce la insomnie. Afla cum il poti ajuta sa depaseasca perioadele de stres si sa gandeasca pozitiv. In cazuri care te depasesc, apeleaza de urgenta la un psihoterapeut.

cum ajuti un copil stresat

1. AFLA CARE ESTE CAUZA REALA

Ai remarcat schimbari de comportament, de apetit, ai observat rezultate scolare scazute (memorie slaba, lipsa de concentrare)? Copilul nu mai doarme bine? Refuza sau planuieste sa nu mai mearga la gradinita sau la scoala? Ok. Simti ca este stresat dar inca nu stii de ce? Nu privi superficial. Afla care este adevarata cauza: nasterea unui fratior - gelozia, ideea ca va fi inlocuit in inima ta, teama de separare prin mersul la gradinita, teama ca va fi parasit, prea multe lucruri noi in viata lui (mutarea intr-o tara noua, unde nu are prieteni), un profesor amenintator si violent, teama de esec la examen, divortul din familie, pierderea unui animal de companie sau chiar al unui membru al familiei sau, foarte des in ziua de azi, intimidarile si jignirile la care il supun colegii mai mari, hartuirile sau chiar bataile din scoli. Discuta deschis cu copilul si asigura-l ca are tot sprijinul si intelegerea ta, ca impreuna veti depasi problemele. Spune-i ca il iubesti si imbratiseaza-l. Este important sa nu se simta singur cu problemele, chiar daca pe unele nu le poate exprima exact. Explica-i de cate ori ai ocazia ce sunt emotiile, ca e bine sa ni le exprimam si cum putem sa le depasim, astfel incat emotiile negative sa nu domine.

POTI ELIMINA CAUZA? Exemplu: colegii il bat si il ameninta la scoala iar cadrele didactice nu iau masuri. Daca poti elimina cauza, problemele se vor rezolva mai repede (il muti la alta scoala). In functie de tipul problemei, poti merge sa discuti cu conducerera scolii, parintii copiilor aflati in conflict; sa pregatesti copilul inainte de mutarea la alta scoala, etc. 

NU POTI ELIMINA CAUZA?

Fa un plan de actiune. Pentru rezultate mai rapide, e bine sa il ajuti pe mai multe fronturi, inclusiv sa petreci mai mult timp de calitate cu el.

2. CRESTE-I INCREDEREA IN SINE

Cand un copil este increzator in fortele proprii, cand se simte bine in pielea lui, este mai greu influentabil. Nu ii va mai fi frica  ca nu va fi acceptat in grup, ca va fi ironizat, ca nu va trece testul. Poti sa il ajuti sa aiba mai mare incredere daca il sprijini in a-si gasi talentul, acel domeniu la care poate face performanta. Acest lucru ii va aduce satisfactii si chiar ii va schimba statutul in grupul de colegi. Isi va da seama ca poate ajunge departe antrenandu-se, exersand zi de zi. Va avea un grad de multumire tot mai mare si incetul cu incetul, va avea tot mai multe emotii pozitive.

Pe de alta parte, daca copilul devine pasionat de ceva (fotografie, pictura, studiul unui instrument, experimente), noul hobby il va absorbi si se va gandi tot mai putin la lucrurile negative. Fiecare copil trebuie lasat sa-i urmeze calea, sa mearga la optionale si ateliere care ii plac, fara a fi fortat. 

O alta metoda de a creste increderea in sine este de a-i da responsabilitati in casa si de a fi invitat/lasat sa ajute (sa ude florile, sa hraneasca pisica, sa curete legumele, sa intinda aluatul, sa scrie lista de cumparaturi, sa te invete sa instalezi un cont de email - pentru copiii mari etc.). Atunci cand se simte util, se simte si dorit, parte a unui grup, o rotita importanta intr-un sistem si se bucura de o stare de bine. Cere-i parerea si ia in considerare si parerile lui. Un copil care se simte respectat este mai rezistent la stres.

Un copil increzator in sine isi controleaza mai bine emotiile, are mai multe emotii pozitive, poate lua atitudine si tine la respect grupul de colegi care il jignesc.

3. INVATA-L SA SE RELAXEZE SI SA INLOCUIASCA GANDURILE NEGATIVE CU UNELE POZITIVE

EFT (Emotional Freedom Techniques) este o practica noua utilizata de catre psihoterapeuti, o combinatie de acupunctura si psihologie. 

Click pe film si afla mai multe despre EFT. Tapping-ul este folosit peste tot in lume, inclusiv in scoli, ca o tehnica eficienta de eliberare a stresului, de echilibrare, de alungare a gandurilor negative si de a privi in in viitor cu incredere.

 

Tappingul (EFT) poate fi practicat acasa si oriunde. Copiii pot invata foarte usor cum sa procedeze. Iata mai multe detalii, pentru incepatori:

 

4. OFERA-I HRANA ANTIDEPRESIVA. Ajuta-i organismul cu nutrientii potriviti.

Hrana echilibrata, proaspata, creste copii mai echilibrati, gata sa faca fata provocarilor. De multe ori, persoanele depresive au un deficit de potasiu, zinc, magneziu sau vitamine B. Cercetatorii in domeniul nutritiei au observat ca legumele cu frunze verzi regleaza dispozitia, ca in zilele de post, in care copiii mananca multe fructe si legume, acestia sut mai calmi, mai plini de energie si mai fericiti. 

De asemenea, alimentele cu continut mare de triptofan (un aminoacid pe care corpul il converteste in serotonina) genereaza o stare de buna dispozitie. Desi se credea ca piepul de curcan are cel mai mare continut de triptofan, de fapt curcanul este pe locul 9 in top 10. Cea mai mare cantitate de triptofan, conform bazei de date USDA, o detine susanul/tahinul (1.10 g/100g), apoi soia, spirulina, semintele de dovleac, cele de chia si in, caju, fisticul, migdalele. Asadar, cand copilul are sesiune, o perioada dificila, este stresat din motive cunoscute sau inca necunoscute, e bine sa ii punem in ghiozdan, ca gustare, nuci si seminte, tartine cu tahin si magiun, sa ii facem sucuri/smoothie cu spirulina, etc.

De asemenea, pe langa multe legume si fructe proaspete, e important sa ii oferim copilului si alimente fermentate deoarece bacteriile benefice induc creierului semnale ce au legatura cu dispozita. Alimente fermentate: iaurt de casa (inclusiv vegetal), bors natural, muraturi etc.

Deoarece buna dispozitie este comandata de creier, e bine sa oferim creierului grasimi esentiale bune, omega-3 si omega-6 din nuci, seminte, uleiuri, oua, somon salbatic/bio (pentru cei care consuma produse animale). De asemenea, pentru a fi in forma, creierul are nevoie de antioxidanti, din diverse fructe si legume cat mai intens colorate: afine, mure, zmeura, coacaze rosii si negre, cartofi mov, verdeturi, etc. 

EVITA: zaharul sub orice forma, E-urile, mancarea semipreparata, prajelile, faina alba, alimentele prea sarate, margarina etc. In perioadele de stres, copii pot simti nevoia sa manance multe gustari nesanatoase, sa rontaie pentru calmare, sa caute rezolvarea problemelor in inghetata, ciocolata, bauturi acidulate - toate acestea vor agrava problema.

Desi se spune ca ciocolata aduce fericirea, ciocolata pentru copii nu este cea mai buna alegere. "Doza" ar trebui sa fie 2 patratele de ciocolata neagra care insa este amaruie, copiii preferand ciocolata cu zahar. Ironic, o proportie covarsitoare din ciocolata din lume (cea ieftina si care nu poarta eticheta Fair trade) este facuta din boabe de cacao care au fost recoltate de catre copii exploatati, unii lucrand ca sclavi pe plantatii. Afla mai multe.

Asigura-te ca are la dispozitie gustari sanatoase precum fructe (mai ales banane bine coapte, care contin mult potasiu si tirozina - aceasta regleaza dopamina; kiwi care contine multa vitamina C), bastonase din legume, nuci, seminte -toate acestea ii ofera nutrienti importanti pentru starea sa de bine.

5. ASIGURA-TE CA IESE SUFICIENT AFARA SI PRODUCE VITAMINA D DE LA SOARE

Exista studii care au facut legatura intre depresie si deficitul de vitamina D. Serotonina, hormonul produs de creier si care comanda buna dispozitie, creste sau descreste in functie de gradul de expunere la soare. Pielea noastra sintetizeaza vitamina D in urma expunerii acesteia la soare. Un copil care sta foarte mult la televizor sau jocuri video zi si nu desfasoara activitati in aer liber, poate avea un deficit de vitamina D, mai ales pe timpul sezonului rece. Daca copilul are o perioada dificila si este stresat, cu atat mai mult trebuie incurajate iesirile in natura (bicicleta, role, excursii, strangere de plante pentru ierbar, ingrijirea plantelor din gradina, etc.). 

6. CITESTE-I POVESTI SAU SPUNE-I POVESTI TERAPEUTICE

Desi aparent poate nu vezi legatura intre povesti si reducerea stresului, activitatile de citire sunt foarte recomandate. Pentru copiii mici, momentul in care parintele ii citeste o poveste (de exemplu la culcare) este unul foarte relaxant. Copilul se simte confortabil sub paturica lui, langa animalele lui de plus, se simte in siguranta iar nivelul lui de stres scade. Cand suntem pusi in situatii stresante, corpul produce hormoni cu rol sa ne ajute momentan (adrenalina, cortizol). Acestia sunt daunatori daca stresul este pe o perioada indelungata, dand peste cap toate procesele din corp. Cand parintele citeste o poveste, nivelul de cortizol scade, ajutand la echilibrare. Pentru copiii mai mari, un rol important il au povestile terapeutice, cu invataminte, chiar si cele inventate de parinte sau cele reale de genul "cand eram ca tine, intr-o buna zi, am fost oprit pe strada de un grup de baieti care....". Povestile in general pregatesc copilul pentru diferite situatii din viata si ii arata ca toti oamenii trec uneori prin perioade dificile insa reusesc sa le depaseasca si sa mearga mai departe.

Fiecare copil este diferit si traieste experiente mai mult sau mai putin stresante. Cu suport afectiv din partea parintilor, antrenament pentru atitudine pozitiva, hrana corespunzatoare, sport si soare, copilul poate depasi cu brio perioadele dificile.

Daca ti-a placut articolul si il consideri util, iti multumim pentru share.

Pofta de povesti


Hrana + Educatie + Distractie